Kirikus toimuva
matusetalituse ajaks tuuakse altari ette kirsturaam ning sellele
laotatakse riidest kate. Enamasti on see kate õmmeldud musta värvi
villasest kangast ning kaunistatud servades narmastega. Narmad on
mustad, valged, hõbedased, kuldsed või kollased. Sageli kaunistused
sellega piirduvadki. Vahel on katte keskele õmmeldud paelast või
kangast ladina rist, mõnikord kaunistab katet tagasihoidlik tikand. Mitmes Eesti kirikus on säilinud katteid, mis
on seotud kindla piirkonnaga. Need pärinevad ajast, mil kirikutes
toimus palju matuseid. Ümberkaudsete külade inimesed valmistasid
katteid oma külast pärit inimeste matusteks ning küla nimi tikiti
kattele.
Traditsioonilise kujundusega kirsturaami kate. |
Eesti kirikutekstiilide hulgas pisut ebatraditsioonilisem kate. |
Heegeldatud musta värvi äärepitsi ja rohelise tikandiga kate. |
Eelmisel fotol kujutatud katte tikand. |
Tänapäval piisab
kui kirikus on olemas üks kirsturaami kate. See ei pea tingimata
must olema. Sobilikud on ka valge ja hall, sinised ja rohekad toonid.
Ka narmad ei ole kohustuslikud. Katete kujundamisel kindlaid reegleid
ei ole. Oluline on, et kate sobiks oma sisult ja kujunduselt
matusetalitusel kasutamiseks.
Kui Eestis on
kasutusel kirsturaami katted, siis Soomes on kirstukatted. See
erinevus tuleneb erinevatest matusetraditsioonidest - kas matuse ajal
on kirst avatud või mitte. Kirstule laotatud kattega soovitakse rõhutada, et
kõik inimesed on Jumala ees võrdsed.
Üks näide soome kirstukatetest. Keskel on auk lillekimbu jaoks. |
Kuna ka Eestis
toimub matuseid, kus kirst on suletud, siis võiks tänapäeval katte
kavandamisel silmas pidada, et seda saaks kasutada vastavalt
vajadusele nii kirstu all kui peal.
Kunagi kõneles
mulle üks mu tuttav soome tekstiilikunstnik, et tema õe matustel
oli kirst kaetud selle tekstiilikunstniku enda loodud kirstukattega.
Kas pole kaunis kui inimesel on võimalus sel viisil oma lähedast
teele saata!
Eestis tean ma kahte kirsturaami katet, mis on
pühendatud konkreetsete inimeste mälestusele. Üks neist on Käsmu
kirikus kasutusel. See on valmistatud kapten O. L. Tiedemanni 1928.
aastal surnud abikaasa Anette mälestuseks.
Käsmu kiriku kirsturaami kate. |
Mujal maailmas on
olemas katted, mis kuuluvad ühele suguvõsale ning kasutatakse selle
liikmete matustel. Meilgi võiks mõni suguvõsa sellise katte
loomisele mõelda. Vappi, mida lisaks kristlikule sümboolikale
kattel kujutada, meist enamikul ei ole. Küll aga võiks kattele või
selle voodrile tikkida lahkunud lähedaste ja eelkäijate initsiaalid
või nimed.
Kantslikate, mille voodril on jäädvustatud lahkunute nimed. |
Soomes on
kirstukatteid (ja matusekabeli tekstiile) valmistanud tekstiilieriala
õpilased oma õppetöö raames. Ma ei mäleta, et Eestis oleks mõni
matusetekstiil koolitööna valminud. Ehkki võiks ju küll, sest
surm ja lein on elu lahutamatu osa.
Soome
kirstukatetega tutvumiseks ja inspiratsiooni saamiseks soovitan vaadata näiteks
tekstiilikunstnik Silja van der Meer'i kodulehte:
http://siljavandermeer.fi/kuvagalleria/arkkupeitteet/
P.S. Eesti
kirikutes leidub ka kirsturaame, mis kannavad mõnd kohanime või on
kellegi mälestuseks valmistatud. Kui Jumal lubab, siis kirjutan
millalgi ka neist.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar