Kirikutekstiilid võib värvi poolest jagada kolme rühma:
- kirikutekstiilid, mille värv ei ole määratud (põranda- ja seinavaibad, tukukotid)
- valged (karikarätt, alba, lõkad) või musta värvi (talaar, luterok) tekstiilid
- liturgilist värvi tekstiilid (altari- ja kantslikatted, stoola, kaasula)
Erinevates
kirikutes on liturgiliste värvide kasutus erinev. Eesti luterlikus
kirikus on viis liturgilist värvi – valge, punane, violett, must
ja roheline. Liturgilist värvi katteid vahetatakse vastavalt
kirikuaasta kulgemisele ning nende ülesanne on kirikulistele
sõnatult kõnelda Kristuse lunastustööst ja Kiriku ajaloost.
Liturgilistel
värvidel ma siin ja täna pikemalt ei peatu. Möödunud Eesti
Vabariigi aastapäeva puhul peatun ma sinist värvi tekstiilide
kasutamisel meie luterlikus kirikus.
1936. aastal
seadustati Eesti luterlikus kirikus sinise värvi kasutamine. Piiskop
H. B. Rahamägi otsus kõlas: Määran Eesti Evangeeliumi Luteri
Usu Kirikus soovikorral tarvituselevõtmiseks lisaks viiele
liturgilisele värvile ka veel sinise värvi, nagu see Eesti riigi
rahvuslipul on. Sinisevärvilised altari ja kantsli katted tuleksid
tarvitamisele riiklikel pühil, nagu Vabariigi aastapäeval,
kohalikul vabastuspühal j.n.e.
Sinise värvi
ülesandeks oli rõhutada tänutundeid kõikväelise Jumala vastu
tema helduse ja truuduse eest, et ta on kinkinud iseseisvuse, vaba
Eesti riigi ja isamaa.
Teateid sinist
värvi altari- ja kantslikatete valmistamise kohta enne II
maailmasõda on neljast kogudusest – Petseri Peetri, Tallinna
Kaarli, Pärnu Eliisabeti ja Suure-Jaani Johannese kogudusest.
1937. aastal
valmistati Petseri Peetri kirikusse rukkilillesinised altarikatted.
Kahjuks ei ole teada, millised need välja nägid.
1938. aasta
ajalehest saame teada: Kaarli kogudus on otsustanud esmakordse
üritusena Võidupühal panna oma kiriku pidulikku ehtesse.
Peasissekäigu portaalidele asetatakse lipukangad. Seest
kaunistatakse kiriku altari osa sini-must-valgega. Ei ole teada,
et Tallinna Kaarli kirikule oleks valmistatud siniseid kantsli- ja
altaripõllesid. Küll aga on säilinud sinised mustade narmastega
altariaia ja kantsli ääre katted. Arvan, et toona kasutati neid
katteid koos olemasolevate valgete kantsli- ja altaripõlledega.
1939. aastal
kinkisid Pärnu Eliisabeti koguduse naised oma kirikule sinised
katted. Nende kasutuselevõtuga tekkis probleeme, sest üks
vaimulikest keelas need põhjendusega, et sinine ei kuulu E.E.L.K.
liturgiliste värvide hulka. Ka need katted ei ole säilinud.
Juba enne eelpool
mainitud otsuse vastuvõtmist olid sinised katted valmistatud
Suure-Jaani kirikusse. Sinise altari- ja kantslipõlle kinkis
kirikule 1935. aastal Vastemõisa Maanaiste Selts.
Suure-Jaani kiriku kantslipõll |
Sinist värvi
katete levik Eesti luterlikus kirikus ei olnud enne II maailmasõda
kuigi ulatusliku loomuga. Nõukogude perioodil ei olnud see
võimalikki. Küll aga sai seda teha piiri taga. 1964. aastal
Välis-Eesti luterliku kiriku peapiiskopiks valitud J. O. Lauri
võttis piiskopirõivastuse osana violetse vöö asemel kasutusele
sinise vöö. Koos valge alba ja musta värvi piiskopimantliga
tuletas see meelde, et ka eksiilkirik esindab Eesti Vabariiki.
1990. aastate
alguses võis Tallinna Kaarli kirikus Eesti Vabariigi aastapäeval
näha taas sini-must-valgete tekstiilide kombinatsiooni – koos
vanade siniste katetega kaunistasid altarit ja kantslit vastvalminud
valged rukkililledega altari- ja kantslipõlled.
Tallinna Kaarli kiriku altaripõll (keskel) ja kantslipõlled |
Tallinna Kaarli kiriku altariaia kate |
1995. a. valmistas
Anneli Oru sinise altaripõlle ja stoola Tallinna Püha Vaimu
kirikule.
Püha Vaimu kiriku altaripõll |
Kui Kaarli kirikus
jäi siniste katete kasutamine 1990. aastatesse, siis Püha Vaimu
kirikus võib sinist altaripõlle ja stoolat aeg-ajalt näha ka
tänapäeval – Vabariigi aastapäeva jumalateenistusel ja
küüditamise aastapäeval.
Ka Ruhnu kirikus
on sinised katted. Seal viitavad need mere lähedusele.
Ruhnu kiriku kantslipõll (Foto: S. Simson) |
Rooma-katoliku
kirikus on sinine Maarja värv, kuid üldjuhul on Maarjaga seotud
pühadel kasutusel valget värvi tekstiilid. Nii ka luterlikes
kirikutes. Erandina on ka mõnedes luterlikes kirikutes (nt. Rootsi)
Maarja-pühadel tarvitusel sinised tekstiilid. Mõnel pool
asendatakse violett eelpaastuajal (kaks ja pool nädalat enne
paastuaega kuni tuhkapäevani) sinisega ning sel juhul on tegemist
nö. heledama violetiga. Soomes võib kohata luterlikel piiskoppidel
siniseid piiskopimantleid. Kui Eesti luterliku kiriku peapiiskopil on
mitu erinevates liturgilistes värvides piiskopimantlit, siis Soomes
on tavaks, et piiskopil on üks mantel, mis on sellise kujundusega,
et sobib kanda kogu kirikuaasta vältel. Piiskopimantleid on nii
valgeid, erinevaid toone rohelisi, kuldseid, violetsed. Sinist värvi
piiskopimantlite puhul viitab nende värv elavale veele, taevale,
kõiksusele, igavikulisusele.
Kuopio piiskopi rõivad - sinine piiskopimantel ja mitra ning hele stoola (asetatud vaatamiseks piiskopimantli peale) |
Liturgilistest
värvidest ja siniste tekstiilide kasutamisest Eesti luterlikus
kirikus saab lähemalt lugeda minu raamatust "Eesti Evangeelse
Luterliku Kiriku tekstiilid aastatel 1917-2000" (Tln. 2003).
Toredasti on seda teemat käsitlenud ka Liina Raudvassar artiklis
"Märk rahvusest ka kirikus" ("Eesti Kirik"
22.02.2006).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar