Täna on Vaikne Laupäev. Liturgiline värv on must – sügava leina
värv. Musta värvi katete kasutamine on EELK kirikuseadustiku
kohaselt võimalik neljal päeval kirikuaastas. Need päevad on:
-
tuhkapäev (paastuaja algus)
-
Jeesuse surmapäev Suur Reede
-
Vaikne Laupäev
-
kõikide surnute mälestuspäev (2. november, hingedepäev)
Kirikuseadustiku kohaselt ei ole must värv nendel päevadel ainuke
valik. Tuhkapäeval võib kasutada ka violetti ja hingedepäeval
valget. Suurele Reedel ja Vaiksel Laupäeval võib jätta altari ja
kantsli liturgilist värvi katteta või kasutada punast värvi
katteid. Seega on kogudustel võimalik üldse mitte omada ja kasutada
musta värvi kirikutekstiile. Aga kas peaks nende kasutamisest
loobuma? Sügav lein on inimese elu osa – igaühel meist tuleb seda
elus ette. Sügav lein Jeesuse surma pärast on kirikuaasta osa ja
ristiinimese usuelu osa. Me ei saa sügavat leina vältida.
Must värv tekitab erinevaid arvamusi. Mulle tundub, et kirikus enam
kui tavaelus. Tavaelus on must meie riietuse igapäevane osa. Kui
vaadata inimesi enda ümber, siis väga paljude riietuses on musta,
tumehalli, tumesinist tooni. Talvel pisut enam, suvel vähem. Me ei
pelga musta. Veel enamgi – musta kantakse pidulikel sündmustel.
Must on suursugune. Ehk pisut dramaatiline, kuid mitte tagasihoidlik,
vaid väljakutset esitav. Must esinemisrõivas orkestrandi või
koorilaulja seljas on tahaplaanile hoidev lastes muusikal ja solistil
esile tõusta. Omamoodi solistid ja eristujad on musta rõivastunud
punkarid ja teised mässumeelsed. Ja siis jälle tähelepanu kutsuv
tagasihoidlikkus – väike must kleit ... Ka leinarõivastuses on
must veel jäänud ehkki mitte enam nii tugevasti. Kokkuvõtteks võib
tõdeda, et must võib olla väga erinev, kuid inimesed ei pelga ega
väldi seda.
Millised on musta värvi tekstiilid me kirikus? Must kate ei tähenda
ilmtingimata tagasihoidlikkust. Must kate võib olla väga
rikkalikult kaunistatud. Mustad katted ei tähenda lootuse puudumist.
Nõnda nagu Suur Reede ja Vaikne Laupäev on ootuse päevad, nii on
see ootus kootud ja tikitud ka katetesse. Lootusetus ja lootus
üheskoos, sügav lein ja usk üheskoos.
|
Tallinna Jaani kiriku altarikate (1884)
|
|
Pindi kiriku altarikate (Ed. Drossi töökoda, 19. saj. IV veerand - 20. saj. algus)
|
|
Nissi kiriku altarikate (Ed. Drossi töökoda, 19. saj. IV veerand - 20. saj. algus) |
|
Kose kiriku altarikate
|
|
Vigala kiriku altarikatte keskosa tikand (1904)
|
|
Ambla kiriku altarikate (20. saj. algus)
|
|
Viljandi Pauluse kiriku altarikate
|
|
Kaarma kiriku altarikate
|
|
Tallinna Kaarli kiriku altarikate (arvat. Aino Schmidt-Kosk, 1930. aastate II pool)
|
|
Kadrina kiriku altarikate
|
|
Jõelähtme kiriku altarikate
|
|
Haapsalu toomkiriku altarikate (Maasike Maasik, 1992)
|
|
Pickwa kabeli altari- ja puldikatted (Pille Pappel, 2013)
|
|
Järva-Jaani kiriku altarikate (Aune Taamal, 2014)
|
|
Hageri kiriku altarikate (Ehalill Halliste, 2014)
|
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar