Varasemalt olen kirjutanud siin lõimeripsvaipadest kiriku
pikihoones. Vaipu
võib leida kirikuhoones mujalgi. Seekord suundume kooriruumi ja
heidame pilgu esmalt altarivaipadele. Need on vaibad, mis asuvad seespool
altariaeda ja neile astub kirikuõpetaja jalg. Kirikulised
altarisse ei lähe ning kaugelt kirikupingist need vaibad neile
kätte ei paista. Küll aga on altarivaip silme ees neil, kes
kogunevad altari äärde – armulaualised, ristitavad ja nende
lähedased, leerilapsed ning noorpaarid.
Enamasti on Eesti kirikute altarites vabrikutes toodetud vaibad. Need
on ostetud poest ja on samasugused nagu on me kodudes.
Vahel harva aga on altaris käsitööna valminud vaip. Ka sel
puhul ei ole altarivaibal erilist kiriklikku mustrit.
Vaiba valmistamiseks on kasutatud mõnda ilusat kirikusse sobivat
kavandit. Samasuguste mustritega vaipasid on olnud ka Eesti kodudest.
Tutvustan siin tikitud altarivaipasid, mida oma kirikukülastustel
kohanud olen.
Ridala kiriku vaiba tikkis õpetaja Arved Pauli perekond umbes
aastatel 1956-1960. Vaiba muster on võetud ajakirjast "Taluperenaine" (1940, nr. 4).
Ridala kiriku altar |
Ridala kiriku altarivaip |
Detail Ridala kiriku altarivaibast - pleekimata vaiba serv, kus on näha vaiba algsed värvid. |
Imeilus tikitud vaip on Pilistvere kiriku altaris. Selle valmistajad ja
valmistusaeg on mulle kahjuks teadmata.
Pilistvere kiriku altar |
Pilistvere kiriku altar |
Pilistvere kiriku altarivaip |
Pindi kirikus on kaks altarivaipa. Otse altari ees oleva vaiba tikkis kirikuvanem Eha Harak 1980. aastatel.
Pindi kiriku altar ja altarivaip |
Pindi kiriku altarivaip (detail) |
Teise altarivaiba tikkis Pindi koguduse õpetaja
Laine Villenthal 1990. aasta paiku. Kui ma eelpool nimetasin, et altarivaibal ei ole erilist kiriklikku mustrit, siis see vaip on erand - sellel on tekst Vanast Testamendist: "VÕTA KINGAD JALAST, SEST PAIK, KUS SA SEISAD, ON
PÜHA MAA!" (2Ms 3:5).
Pindi kiriku altarivaip |
Viimane vaip, millest ma seekord kirjutan, on Kuusalu kiriku
pruudivaip. Selle tikkisid 1957.-58. aastal koguduse naised. Ehkki
nimetus on sel vaibal "pruudivaip", kasutati seda ka muudel
pidulikel sündmustel lisaks laulatusele. Kui eelpool nimetatud
vaibad on kasutusel altaris, siis Kuusalu kiriku pruudivaip laotati
altariaia ette – kohale, kus pruutpaar laulatuse ajal seisab. Selle
vaiba sünniloost on kirjutanud Ester Paenurm ajalehe "Eesti
Kirik" 2000. aasta 15. novembri numbris. Toon siin välja mõned
faktid tema artiklist. Vaip tikiti ristpistes villaste lõngadega.
Alusmaterjaliks kasutati suhkrukotte, mis harutati lahti ja õmmeldi
omavahel kokku. Muster oli pärit arvatavasti ühest saksa
ajakirjast. Lõngad koguti annetusena, need värvis vajalikesse
toonidesse koguduse õpetaja abikaasa.
Kuusalu kiriku pruudivaip |
Ehk innustab siinne tutvustus mõnda kogudust ka oma kodukirikusse vaipa tikkima. See on päris suur töö, aga hulgakesi tehes rõõmsalt teostatav.
Täiendus 19. juunist 2020:
Eile leidsin "Nõukogude Naise" 1955. aasta veebruarinumbri tagakaanelt G. Leškina vaibakavandi. See tuli mulle kohe tuttav ette. Selgus, et Kuusalu kiriku pruudivaiba muster ei pärinegi saksa ajakirjast, vaid on Eesti tekstiilikunstniku Galina Leškina (1925-2009) looming. Aga nagu ikka käsitöö puhul kipub juhtuma - kavand ei ole vaibaks saanud üks-ühele, vaid seda on pisut muudetud. Selle eesmärk oli ilmselt teha pikem vaip, kui G. Leškina muster võimaldas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar